Batterier - Fakta och felsökning
Välkommen till vår omfattande guide om bilbatterier! Här lär du dig hur batterier fungerar, deras viktiga roll i ditt fordons elektriska system och hur du felsöker vanliga problem för att hålla ditt batteri i toppskick. Att förstå hur batteriet fungerar och samarbetar med andra komponenter som generatorn och startmotorn är avgörande för att ditt fordon ska fungera effektivt.
Vad gör ett batteri?
Bilbatteriets primära funktion är att förse startmotorn med ström för att starta motorn. Det levererar också energi till alla elektriska komponenter i bilen, och ser till att spänningen hålls stabil så att motorn kan fortsätta att gå. Ett välskött batteri är alltså avgörande för att hela det elektriska systemet ska fungera som det ska.
Allmänt om batterier
För många kan det vara svårt att förstå hur laddning av ett batteri fungerar, så vi använder en enkel jämförelse med att blåsa upp en ballong.
De flesta har någon gång blåst upp en ballong, och jämförelsen stämmer bra överens med ett batteri som står ute i kyla, exempelvis under minusgrader. När ett batteri är kallt kan det ta upp till 10 minuter innan det börjar ta emot ström. Det är som det första andetaget när man blåser upp en ballong; det är tungt och krävs tid för att mjuka upp ballongen innan man kan fylla på med mer luft. När ballongen väl är mjukare går det lättare, men ju närmare ballongen kommer sin maximala storlek, desto svårare blir det att blåsa i mer luft. På samma sätt fungerar det med batterier. Generatorn måste jobba hårt för att "väcka" liv i batteriet, och laddningen blir enklare när batteriet närmar sig full kapacitet, men de sista strömmarna är alltid de svåraste att få i.
Men varför blir inte batteriet fulladdat av generatorn, även om de sista ampere-timmarna är de svåraste att få i? Tänk på ballongen igen – vad händer om du blåser upp den medan det finns hål i den? Självklart kommer ballongen aldrig att bli helt fylld. På samma sätt, när en generator laddar ett batteri, finns det alltid något i fordonet eller båten som förbrukar ström: motorelektronik, instrumentering, belysning, radio, kylskåp, med mera.
När generatorn arbetar för att ladda batteriet, förbrukar nästan alla motorer ström. Om inte motorn gör det, finns det ofta andra saker, som instrumentbelysning, halvljus eller radio, som drar ström. Om vi fortsätter jämförelsen med ballongen och tänker att den har hål, kommer det vara omöjligt att fylla den till 100 %. För att få ballongen helt fylld med luft måste man täppa till alla hål. Det är samma sak med ett batteri. När du slutar förbruka ström, stänger av huvudströmbrytaren och kopplar på din solcell eller batteriladdare, kan batteriet ta emot de sista ampere-timmarna.
Batterier är en färskvara och deras livslängd beror mycket på hur de vårdas. För att förlänga livslängden på ditt batteri är det viktigt att se till att alltid använda ordentliga kablar och anslutningar mellan batteri och generator, samt att underhållsladda batteriet med jämna mellanrum. Undvik att låta batteriet stå utan laddning i mer än 36 timmar, om inte laddaren har ett "Storage-läge" eller "Float-läge".
Generatorn och batteriet
Generatorn och batteriet arbetar tillsammans för att säkerställa att bilens elektriska system fungerar korrekt. När motorn körs genererar generatorn elektricitet, som lagras i batteriet och används vid behov. Om batteriet inte kan ta emot den ström som generatorn producerar (t.ex. vid sulfatering eller skadade kablar), kan det leda till överhettning och skador på generatorn.
Startmotorn och batteriet
Startmotorn är beroende av batteriet för att få den energi som behövs för att starta motorn. Innan du felsöker startmotorn är det viktigt att kontrollera batteriets hälsa och spänning. Ett batteri som visar 12,7V är oftast i bra skick.
Säkerhet vid felsökning av batterier
När du felsöker ditt batteri är säkerheten alltid det viktigaste. Se till att använda rätt utrustning och var försiktig. Felsök alltid systemet på ett metodiskt sätt för att undvika skador både på dig och på bilen. Kom ihåg att följa säkerhetsanvisningar noggrant.
Verktyg för Batterifelsökning
- Voltmeter: För att mäta spänningen mellan batteriets plus (+) och minus (-) samt på startmotorn och generatorn.
- Två personer: En som kontrollerar spänningen och en som vrider om tändningen.
- Anteckningar: Ha papper eller mobil för att dokumentera resultaten och identifiera potentiella problem.
Hur du gör en felsökning
Även om du inte är expert på startmotorer, generatorer eller batterier kan du enkelt göra en grundläggande felsökning för att identifiera problem med ditt batteri. Om du har ett uppenbart fel kan du börja med att läsa "Symptom och vanliga fel" längre ner på sidan för att få en bättre förståelse för vad som kan vara orsaken.
Steg 1. Mät batteriets vilospänning
Första steget i felsökningen är att mäta batteriets vilospänning. Ett friskt batteri bör hålla en vilospänning på cirka 12,7V. Om spänningen är lägre eller högre kan det tyda på att batteriet har sulfaterat på grund av otillräcklig eller för mycket laddning, eller att en cell kan vara kortsluten. Även om batteriet visar 12,7V är det inte en garanti för att det är helt friskt, men det ger en bra indikation på dess tillstånd.
Om batteriet har en låg spänning, prova att ladda upp det helt och testa igen. Om problemet kvarstår, kan det vara dags att byta ut batteriet.
Steg 2. Testa batteriet med en belastningstestare
Om batteriet visar en korrekt vilospänning kan nästa steg vara att använda en belastningstestare. Denna enhet simulerar den belastning som en startmotor utsätter batteriet för vid start. Följ instruktionerna som medföljer testinstrumentet för att koppla på testaren och starta testen. Under testet ska batteriet klara att leverera en hög strömstyrka i cirka 10 sekunder.
Om batteriet inte klarar av att hålla en hög ström under denna tid, kan det tyda på att batteriet är dåligt eller trasigt och behöver bytas ut.
Symptom och vanliga fel
Batteriet kan drabbas av olika problem som kan påverka fordonets prestanda. Här går vi igenom några vanliga symptom och felsökningstips.
Gammalt batteri | Symptom: Svårstartad bil, svag belysning eller andra elektriska problem. Orsak: Ålder och slitage. Batteriets livslängd varierar mellan 3-5 år beroende på skötsel. Åtgärd: Byt ut batteriet om det är äldre än 5 år. Vi rekommenderar att du underhåller batteriet regelbundet för att förlänga livslängden. |
Oxiderade poler | Symptom: Vit eller grönaktig oxidation vid batteriets poler. Orsak: Fukt eller dålig kontakt vid polerna. Åtgärd: Rengör batteriets poler och se till att de är ordentligt åtdragna för att förbättra laddningen. |
Sulfaterat batteri | Symptom: Batteriet laddas snabbt men tappar snabbt laddning. Orsak: Långvarig urladdning eller överladdning har lett till sulfatering. Åtgärd: Ladda batteriet långsamt med låg ström för att minska sulfateringen, men bästa lösningen är att hålla batteriet fulladdat hela tiden. |
Torrt batteri | Symptom: Svavellukt (ruttet ägg). Orsak: Sprickor eller överladdning har orsakat att vätskan har dunstat. Åtgärd: Fyll på med destillerat vatten (om batteriet tillåter detta) eller byt ut batteriet om det inte går att rädda. |
Kortslutna celler | Symptom: Svagt batteri och bubblande ljud vid belastning. Orsak: Fel på separatorn eller batteriets inre struktur. Åtgärd: Byt ut batteriet, då en kortsluten cell inte går att reparera effektivt. |
Batterityper och deras fördelar
AGM-batteri (Absorbent Glass Mat)
Agm står för Absorbent Glass Mat (absorberande glasfibermatta). Ett AGM-batteri är läcksäkert så det klarar av de flesta lutningar och vinklar. All vätska, både elektrolyten och syren är bundna i en väv som ligger mellan blyplattorna. Det behöver ej fyllas på. AGM-batteriet är perfekt för både förbrukning och start men får inte laddas ur mer än 50%. Klarar av väldigt många laddningscykler om det sköts om. Upp emot 600 laddningscykler innan man kan börja antyda en försämring. Används till start och förbrukning.
Bly-syra batteri:
Eller blyackumulator som det även heter, är den vanligaste batteritypen på marknaden. Man kan säga att man använder drygt 50% av den totala kapaciteten. Finns det 500 Ah så används ca 250 Ah. Bly-syra batterier måste regelbundet fyllas på med destillerat vatten, vilket kan vara omständigt om det är svårt att komma åt batteriet. Fördel med bly-syra är att det går att rädda om det blir av misstag översvämmat och överladdat, gentemot AGM/Gel som ofta blir förstört om det överladdas.
GEL-batteri:
Även Gel-batteriet är omsluten av en vätska men mer i form av gel, kiselgel. Detta gör att batteriet klarar av mer lutningar, vibrationer. Det är underhållsfritt, klarar ungefär samma mängd laddningscykler som ett AGM-batteri men får ej understiga 40 % av sin kapacitet. Används till förbrukning.
Litium-batteri:
Finns flera olika slag av litiumbatterier, men de två vanligaste är det laddningsbara litiumjon och ickeladdningsbara primärlitium. De är betydligt mer effektiva i sin kapacitet av spänning än både Bly-Syra och AGM-batterier. Är mycket lättare och mindre än blybatterier med samma kapacitet , laddar dessutom upp sig snabbare och effektivare. Finns massor av fördelar kring ett Litium-batteri men bra att komma ihåg att inget är perfekt. De är bl.a. känsliga för kyla, kostar rätt mycket pengar.
Alkaliskt batteri:
Är engångsbatterier som bl.a. brukar finnas i fjärrkontroller, leksaker,ficklampor eller mindre belysningar. De vanligaste varianterna är AA eller AAA-batterierna som har en spänning runt 1,5V, men kan vara lägre och högre . De går inte att ladda och används till förbrukning.
Knappcellsbatteri:
Är ett litet batteri som påminner om en knapp till utseendet. De brukar finnas i vågar, små leksaker,klockor eller billarm. Spänningen är även här runt 1,5V men kan vara både högre och lägre beroende på vilken variant. Då de kan vara väldigt små är det viktigt att man ser till så att barn inte kan leka med dem.
Batteriskötsel och underhåll
De flesta vet att större batterier så som man har i sin bil, lastbil, arbetsfordon eller liknande inte är det billigaste. Det bästa sättet för att få sitt batteri till att hålla länge och jobba effektivt är att ta hand om det både när det används eller förvaras. På så vis kan man spara tusentals kronor och man slipper med större sannolikhet stå där med sitt fordon som inte startar.
Bra att tänka på:
- Fukt och smuts: Bör avlägsnas från batteriet då detta kan leda till krypströmmar på locket vilket ökar risken för självurladdning på batteriet. Se till att rengöra batteriets poler så minskar risken för ärgning och rost.
- Förvaring: Skall du ställa undan ett batteri, exempelvis vinterförvara båtbatteriet, så bör batteriet vara fulladdat innan det ställs på förvaring. Ett oladdat batteri sulfaterar vid längre förvaring och utsätts det dessutom för minusgrader så fryser batteriet sönder. Ett batteri på förvaring tappar ca:5% av sin kapacitet i månaden och förlorar därför sakta sin effekt med tiden. 2A. Vid längre förvaring utan drift eller användning, bör batteriet laddas upp innan avställning och gärna med vissa intervaller.
- Underhållsladdning: Många batteriladdare-tillverkare anger tyvärr i sin marknadsföring/instruktionsbok att laddaren automatiskt övergår till underhållsladdning när batteriet är fulladdat och att man därför kan låta laddaren sitta ansluten på batteriet över en lång tid.
Detta är felaktigt, så tillvida att inte laddaren har ett "storage" eller ett "float" läge. 3A. En "vanlig" laddare har nämligen en alltför hög spänning på deras så kallade underhållsladdning, vilket får till följd att batteriet kokar sönder under för lång laddning.
Man bör inte ladda ett batteri med vanlig underhållsladdning i mer än 36 timmar. - Låg vilospänning: Om batteriets spänning understiger 12.4V i vilospänning bör det laddas för att undvika att det sulfaterar och tappar kapacitet.
- Rätt typ av batteri: Se till att använda rätt typ av batteri, beroende på användningsområde. Ett startbatteri är konstruerat för att ge mycket ström under en kort tid vid startögonblicket, för att därefter direkt laddas upp av generatorn. Ett startbatteri bör därför ej djupurladdas då detta kan förkorta batteriets livslängd. 5A.Ett förbrukningsbatteri är cyklingståligt och kan djup-urladdas på ett helt annat sätt än ett startbatteri, innan det behövs laddas upp på nytt.
- Anslutning, montering och demontering: Se till så att batteriet är rätt anslutet och inte polvänt på plus (+) och minus (-). Ett polvänt batteri i ett fordon kan exempelvis orsaka allvarliga skador på fordonets elsystem och förstöra generatorns dioder. Iaktta därför försiktighet när du monterar ett batteri i fordonet. 6A. När du demonterar ett batteri, börja då alltid med att ta bort jordanslutningen (-). Anledningen till detta är att ifall du råkar komma i kontakt med jord (någon del i motorrummet som har kontakt med jordanslutningen och som leder ström) med verktyget när du lossar pluspolens (+) anslutning, så blir det ingen kortslutning ifall batteriets jordanslutning redan är demonterad.
Vid montering av batteriet, så börjar du istället med att ansluta batteriets pluspol (+) och avsluta med att ansluta minuspolen (-) till jord. - Ladda batteriet: Att ladda upp batteriet med en batteriladdare då och då även ifall det är i drift, förlänger även det batteriets livslängd.
- Ta en längre körning då och då. Om möjligheten finns så kan det vara nyttigt för fordonets batteri att laddas upp ordentligt med en lite längre körning, framförallt om det är vinter och du endast kör korta sträckor. Under vintertid så belastas ett batteri betydligt mer och behöver därför skötas om mer. Annars kan man riskera att ens fordon stängs av under körning eller inte startar en kall vintermorgon, så står man där sen och undrar varför det blev som det blev. Kan vara oerhört frustrerande.