Anslutning generator
Här är några av de vanligaste anslutningarna till generator.
Anslutningar generatorer: | ||
---|---|---|
B+ = Batteriplus | B- = Jord | D+ = Laddningslampa |
D- = Jord | DF = Fältström | F = Fältström |
61 = Laddningslampa | L = Laddningslampa | W = Varvräknare |
Lin = Data-anslutning | COM = Data-anslutning | DFM = Data-anslutning |
FR = Data-anslutning | LI = Data-anslutning | RC = Data-anslutning |
S = Sensor | 30 = Batteriplus | 15 = Tändningsström |
IG = Tändningsström | I = Tändningsström | R = Tändningsström |
+ = Tändningsström |
Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss!
Kontrollera multifunktionsregulator
Här hittar du användbar information och viktiga tips om multifunktionsregulatorer (MFR) i fordon.
Viktig säkerhetsinformation: Denna tekniska information och praktiska tips har sammanställts för att ge professionellt stöd till bilverkstäder i deras dagliga arbete. Informationen på denna webbplats är endast avsedd att användas av behörig personal.
1. Generator med multifunktionsregulator (MFR): Grunderna
Det ständigt ökande behovet av elektrisk kraft kräver särskilt effektiva och kraftfulla generatorer och regulatorer. Dessa bör ha möjligheten till hantering av både förbrukare och batteri. Därför ersätts hybridregulatorer i allt större utsträckning av monolitiska regulatorer med nya funktioner: dessa kallas multifunktionsregulatorer.
Multifunktionsregulatorer (MFR) är utformade för att hantera olika aspekter av fordonets elektriska system, inklusive reglering av spänning och ström för att säkerställa optimal prestanda och effektivitet. De erbjuder förbättrad hantering av batteriets laddning och kan anpassa sig efter olika belastningar och driftförhållanden, vilket gör dem oumbärliga i moderna fordon där den elektriska belastningen är hög.
2. Funktioner hos en multifunktionsregulator: FUNKTION
Multifunktionsregulatorer erbjuder följande ytterligare funktioner:
- Batteriövervakning (avkänning)
- Användningsuppföljning
- Feldiagnostik
- Stöd för motorhantering
- Ladda svar
- En multifunktionsregulators funktioner i detalj
Vid batteriövervakning övervakas batteriets laddningsspänning via "S"-anslutning, som vanligtvis kopplas direkt till den positiva batteripolen. Direktanslutningen till batteriet har fördelen att den befintliga spänningsskillnaden mellan generatorn "+" och batteri "+" beaktas. Detta gör att laddningsspänningen kan anpassas ännu bättre till batterispänningen.
Med lastkontrollen är det möjligt att styra generatorns effekt under startprocessen och när motorn är igång. Detta innebär att generatorn inte matar ut någon ström under startprocessen och direkt efter motorstart. Detta förhindrar att startprocessen förlängs av generatorns fulla effekt (bromsningsmoment). Om det uppstår ökade krav under färden, vilket leder till ökat vridmoment på generatorn, förs dessa inte direkt vidare till motorn. Belastningsresponsen ökar långsamt generatorns uteffekt.
Multifunktionsregulatorn styr även tändningsströmmen. Efter att tändningen slagits på börjar regulatorns slutsteg att cykla i det inställda klockförhållandet. Generatorn får information om att tändningen är påslagen via anslutningsplint "L". Generatorns kontrollampa förblir tänd medan förmagnetiseringen är aktiv. Utvärderingen av fasspänningen identifierar att generatorn roterar. Om tändningsströmmen saknas, t.ex. på grund av en felaktig stickkontakt säkerställer nödläget excitering av generatorn. Tomgångsströmbrytaren minskar regulatorns strömförbrukning så mycket som möjligt när tändningen är avstängd.
Om batteriövervakningsledningen till batteri "+" är bortkopplad sker en "nödreglering" via "B+"-anslutningen på generatorn. För att skydda regulatorn mot överhettning mäts temperaturen på IC. Om temperaturen stiger för högt sänks regulatorns spänning.
Multifunktionsregulatoranslutningar
“L” = “L”-anslutningen har flera funktioner. "L"-anslutningen används för att visa generatorns funktion och eventuella fel som uppstått. Kontrollampan manövreras via lampslutsteget. Konsumenter kan också anslutas via ett reläutgångssteg. Förbrukarna ska endast slås på när generatorn har uppnått full effekt i felfri drift. För detta ger "L"-anslutningen en utström via reläutgångssteget. För att upptäcka fel utvärderas alla signaler ständigt av regulatorn och eventuella fel upptäcks. Ett fel indikeras genom att kontrollampan tänds via Lamputgångssteg. Lampans och reläutgångsstegen är skyddade mot överbelastning och kortslutning. Lamputgångssteget är aktivt under generatorns förspänning eller när ett fel upptäcks -fri generatordrift när lampans slutsteg är inaktivt.
"S" = "S"-anslutningen är ansluten direkt till batteri "+" för att mäta batterispänningen som ett verkligt värde.
"DFM" = "DFM"-anslutningen (DF-monitor) underlättar registrering av generatorns aktuella användningsstatus. Detta gör det möjligt att reagera på vissa situationer, såsom att höja tomgångsvarvtalet eller stänga av förbrukare som inte behövs. Signalkurvan för "DF" kan hämtas vid "DFM"-anslutningen.
"W" Vid "W"-anslutningen är det möjligt att fånga upp spänningssignalen från en generatorfas.
3. Allmänna effekter och orsaker till fel på multifunktionsregulatorn:
Orsak till fel:
Ett fel på en multifunktionsregulator kan ha följande effekter:
- Generatorns kontrollampa tänds
- Urladdat batteri
Orsaker till fel kan spåras tillbaka till olika orsaker:
- Avbrutet slutsteg
- Överspänning i fordonets elsystem
- Laddningskabel avbruten
- Batteriövervakningskabel avbruten
- Fel i/på generatorn (trasig drivrem, kortslutning i magnetiseringskretsen etc.)
Dessa fel upptäcks av multifunktionsregulatorn beroende på regulatortyp.
4. Kontrollera multifunktionsregulator: Felsökning
1. Visuell inspektion
- Generatorkontrolllampa i kombiinstrumentet
- Kontrollera alla kabelanslutningar och kontakter för korrekt dragning och kontakt.
- Kontrollera generatorns drivrem för korrekt spänning och eventuella sprickor.
2. Mät generatorns spänning
Mät generatorns spänning/generatorström vid batteriet (beakta tillverkarens specifikationer, skillnader mellan tillverkare). Utför mätningar på tomgångsvarvtal och ökat motorvarvtal, utan och med förbrukare anslutna.
3. Kontrollera signalen vid styrenhetens anslutning "DFM"
Generator laddad:
- = magnetiseringsström på
- = magnetiseringsström av
Spela in signalen vid DFM-anslutningen med oscilloskopet. Den visade signalen återspeglar tändningsströmmens arbetscykel. Beroende på generatorns belastningstillstånd måste arbetscykeln ändras.